Projekt

Chemie. Anorganika, organika, analytika, značky prvků, názvosloví, vzorce, rovnice. Ale nejzajímavější a nejzábavnější ve výuce chemie jsou bezesporu chemické experimenty. Vymyslet pokus, pokud možno s použitím dostupných látek a chemického vybavení, zpracovat laboratorní protokol. A hlavně předvést úspěšně experiment před spolužáky a ještě ho okomentovat, to byla pro žáky 9. ročníku skutečná výzva. A cesta k cíli rozhodně nebyla jednoduchá. Sepsat chemikálie a pomůcky tak, aby v průběhu nic nechybělo, správně odměřit či odvážit potřebné množství látek, dodržovat pracovní postup, pracovat s otevřeným ohněm, dodržovat bezpečnost práce a u toho ještě mluvit, to vyžaduje spoustu času na přípravu, opakování a upravování vstupů, když se něco nepovedlo. Proto byli všichni aktéři projektu Chemické Vánoce před realizací docela nervózní, když poslední školní týden roku 2024 v roli vědců a učitelů předváděli své pokusy před žáky 4. až 6. ročníku naší základní školy. Z nadšených reakcí publika a z následného hodnocení a sebehodnocení projektu deváťáky je však jasné, že se svých úkolů zhostili nanejvýš úspěšně. Žáci si vrstevnické učení oboustranně užili. Deváťáci dokázali přiblížit svým spolužákům chemické děje a vysvětlit jejich princip a ukázali jim, že chemie je přírodní věda zábavná a zajímavá.